Maxime Pascal

Conductor

Maxime Pascal is a french conductor and the artistic director of Le Balcon.

After spending his youth in Carcassonne (south of France), he was admitted in 2005 to the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris taking classes in composition, musical analysis and orchestration. Very quickly he discovered he wanted to conduct, and signed up for the class of François-Xavier Roth.

In 2008, while still a student, he founded Le Balcon, a collective of artists named after Jean Genet’s play, along with composers Pedro Garcia-VelasquezJuan-Pablo Carreño and Mathieu Costecalde, pianist Alphonse Cemin and sound engineer Florent Derex. The speciality of this multifaceted orchestra, playing all types of repertoire, is the complete integration of music with advanced technical sound systems. Maxime Pascal thus developed his personal vision of musical spectacle: that it should be a striking and radical experience for the spectators. This led him to work with personalities such as Pierre Boulez, Péter Eötvös, Michaël Levinas and Arthur Lavandier.

His great fascination with Stockhausen’s operas drove him to start with Le Balcon the complete production of the Licht cycle – seven operas for each day of the week– , starting with Donnerstag aus Licht (2018), Samstag aus Licht (2019) and Dienstag aus Licht (2020).

Soon after starting an international career, he became in 2014 the first Frenchman to win the Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award.

Since then, Maxime Pascal has conducted many operas of our times : Sciarrino’s Ti vedo, ti sento, mi perdo (2017) and Francesconi’s Quartett (2010) at Teatro alla Scala, Levinas’s La Métamorphose (2010), Eldar’s Like Flesh (2022) at Opéra de Lille and Péter Eötvös’ Sleepless (2021) at Staatsoper Berlin and Grand théâtre de Genève. He also conducted operas from the repertoire : Debussy’s Pelléas et Mélisande at Staatsoper Berlin and Malmö Opera, Saint-Saëns’ Samson et Dalila and Berg’s Lulu at Tokyo Nikikai.

Maxime Pascal has recently conducted orchestras in France (Opéra de Paris, Orchestre de chambre de Paris, Orchestra national de Bordeaux, Orchestre national de Lille, Orchestre du Capitole de Toulouse…), Europe (Hallé Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Orchestra della Rai, Norrköping Orchestra…), Japan (Yomiuri Nippon Orchestra, Nagoya Philharmonic, Tokyo Philharmonic Orchestra…) and South America (Orquesta Simón Bolívar de Venezuela, Orquesta Nacional de Colombia…).

Strongly attached to the practice and development of amateur orchestras, he has been since 2008 the musical director of the Impromptu, an amateur Parisian orchestra.

 

Maxime Pascal est un chef d’orchestre français, directeur artistique du Balcon. 

Originaire de Carcassonne, il étudie au Conservatoire de Paris le violon, l’écriture, l’analyse musicale et l’orchestration, et suit l’enseignement de direction d’orchestre de François-Xavier Roth. Avec cinq autres étudiants, il crée en 2008 Le Balcon, un collectif réunissant instrumentistes, chanteurs, compositeurs, techniciens et artistes pluridisciplinaires. L’émergence du Balcon, en résidence au Théâtre de l’Athénée depuis 2013, lui permet d’explorer un répertoire lyrique, symphonique et chambriste avec une prédilection pour un répertoire allant de 1945 à nos jours, en effectuant un travail ambitieux sur la spatialisation et la diffusion du son.

Entamant une carrière internationale de chef d’orchestre, Maxime Pascal devient en 2014 le premier lauréat français du Nestlé and Salzburg Festival Young Conductor Award.

En 2015, Maxime Pascal fait ses débuts à l’Opéra national de Paris, dirigeant galas, ballets, puis L’Heure espagnole de Ravel et Gianni Schicchi de Puccini, mis en scène par Laurent Pelly. Avec l’orchestre et le ballet de l’Opéra de Paris, il part en tournée au Japon en 2017 et en Espagne en 2019. 

Il dirige plusieurs créations lyriques de notre temps : Ti vedo, ti sento, mi perdo (2017) de Sciarrino et Quartett (2010) de Francesconi au Teatro alla Scala, La Métamorphose (2010) de Levinas, Like Flesh (2022) d’Eldar à l’Opéra de Lille et Sleepless d’Eötvös (2021) au Staatsoper Berlin et au Grand théâtre de Genève. Il dirige également des opéras du répertoire : Pelléas et Mélisande de Debussy au Staatsoper Berlin et à l’Opéra de Malmö, Samson et Dalila de Saint-Saëns et Lulu de Berg au Tokyo Nikikai. 

Ces dernières années, il a dirigé de nombreux orchestres en France (Orchestre du Capitole de Toulouse, Orchestre de chambre de Paris, Orchestre national de Bordeaux, Orchestre national de Lille), en Europe (le Hallé, le Mahler Chamber Orchestra, l’Orchestra della Rai, le Nörköpping Orchestra…), au Japon (Yomiuri Nippon Orchestra, Nagoya Philharmonic, Tokyo Philharmonic Orchestra), et en Amérique du Sud Orquesta Simón Bolívar de Venezuela, Orquesta Nacional de Colombia…). Il est également le directeur artistique de l’Impromptu, un orchestre amateur basé à la Cité Universitaire Internationale de Paris. 

Avec Le Balcon, il se lance en 2018 dans la réalisation de Licht, les sept jours de la semaine de Stockhausen. Chaque automne, l’un des sept opéras de ce grand cycle est révélé au public. 

 Ces prochaines semaines, il dirigera l’Orchestre de Norrköping (Suède), l’Orchestre de Bolzano (Italie), l’Orchestre de Malmö (Suède), l’Orchestre du Capitole de Toulouse (France), l’Orchestre de Dresde (Allemagne), et la création de L’Abrégé des merveilles de Marco Polo, un nouvel opéra d’Arthur Lavandier, à l’Opéra de Rouen et au Festival Berlioz. Il sera également au Festival de Salzbourg pour diriger Jeanne d’arc au bûcher de Honegger et Jakob Lenz de Rihm, avec Le Balcon.